جستجو

بخت و اقبال در بازارهای جهانی با زغال‌سنگ یار شده و قیمت این ماده معدنی با افزایش ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصدی همراه شده است. افزایش قیمت جهانی این ماده معدنی می‌تواند فرصت خوبی برای سرمایه‌گذاری در صنعت زغال‌سنگ کشور باشد.


به گزارش معدن مدیا، کمبود جهانی گاز طبیعی و اختلال در عرضه نفت و گاز آمریکا پس از طوفان ایدا، قیمت گاز در این کشور را به بالاترین رقم طی ۷ سال گذشته رسانده است.

افزایش قیمت جهانی گاز طبیعی توانسته قیمت زغال‌سنگ را هم افزایش دهد؛ زیرا کمبود گاز تقاضا برای زغال‌سنگ را افزایش داده و این حوزه فعالیت‌های خود را توسعه داده است.

سعید صمدی دبیر انجمن زغال‌سنگ ایران در گفت‌وگو با «معدن مدیا» اظهار کرد: در حال حاضر قیمت زغال‌سنگ در برندهای مختلف با افزایش قیمت گاز طبیعی، افزایشی ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصدی داشته است.

وی ادامه داد: به‌عنوان‌مثال زغال‌سنگ حرارتی در تحلیل‌های روز پنجشنبه در امریکا به ۱۸۸ دلار رسید، درحالی‌که پیش‌تر این عدد ۷۰ دلار بود.

به گفته صمدی، زغال‌سنگ کک شو نیز که در ایران هم تولید می‌شود و حدود ۱۳۰ تا ۱۵۰ دلار بود. در حال حاضر به ۳۰۰ تا ۵۰۰ دلار رسیده است و روزبه‌روز قیمت‌ها بیشتر می‌شود.

دبیر انجمن زغال‌سنگ درباره علت این افزایش قیمت گفت: پس از دو سال از شروع همه‌گیری کرونا بار دیگر فعالیت‌های اقتصادی افزایش‌یافته و همین موضوع منجر به رشد مصرف انرژی شده است. درنتیجه این اتفاق هزینه مکمل‌های انرژی رو به افزایش است و امروز در دنیا قیمت زغال‌سنگ کمتر از ۱۷۰ دلار نیست.

صمدی تصریح کرد: چنین اتفاقی در سطح بازارهای جهانی، تولید زغال‌سنگ در ایران را هم اقتصادی می‌کند. برخی از مارک‌های زغال‌سنگ در ایران مصرف داخلی نداشته و صادر می‌شود که حال رشد قیمت‌ها به فعالیت این معادن کمک می‌کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر زغال‌سنگ حرارتی در مرز ترکیه تنی ۵ میلیون تومان بوده اما در داخل کشور این قیمت ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. البته قیمت زغال‌سنگ با فرمول مشخص و به‌صورت ماهانه تعیین می‌شود اما مشابه همین برند در بازار جهانی تنی ۳۰۰ دلار و به‌صورت فوب است.

دبیر انجمن زغال‌سنگ تصریح کرد: البته تولید در حوزه زغال‌سنگ کشور افزایش نیافته است و با قیمت داخلی این کار اقتصادی نیست. درواقع امروز صادرات زغال‌سنگ اقتصادی‌تر خواهد بود اما باتوجه‌به قیمت‌های جهانی فرصت خوبی برای سرمایه‌گذاری فراهم شده است.

سرمایه‌گذاری در حوزه زغال‌سنگ موضوعی مغفول مانده است؛ درحالی‌که ایران دارای ذخایر فراوانی از این ماده است که بهره‌برداری از آن علاوه بر تأمین نیاز داخلی و افزایش صادرات غیرنفتی، می‌تواند در اشتغال‌زایی نقش‌آفرینی کند.

انتهای پیام/

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.