جستجو

رئیس انجمن سنگ آهن ایران بیان کرد: کمبود انرژی بر کل زنجیره تولید و تامین تاثیرگذار است و حتی تامین کنندگان زنجیره و مصرف کنندگان نهایی را نیز متاثر می‌کند.


مهرداد اکبریان، رئیس انجمن سنگ آهن ایران در خصوص چالش زیرساخت ها در صنعت فولاد گفت: فولاد به عنوان یکی از زنجیره های تولیدی کشور که جهش بسیار خوبی را در طی سالیان گذشته، بخصوص ۱ دهه گذشته انجام داده و از رتبه های بالایی در جهان برخوردار شده است، متشکل از حلقه های مختلفی از جمله کوه، معدن و غیره است و هر کدام از بخش های این حلقه برای فعالیت به فعالیت بخش قبلی و بعدی وابسته است.
او بیان کرد: مشکلاتی که در کشور مثل کمبود آب، برق و گاز، نبود جاده و نبود حمل و نقل و سایر مشکلات ایجاد شد، سبب برهم خوردن توازن میان حلقه های صنعت فولاد شد، چالش انرژی بر کل رنجیره تولید و تامین تاثیرگذار است و حتی تامین‌کنندگان زنجیره و مصرف‌کنندگان نهایی را نیز متاثر می‌کند. این کمبودها باعث بر هم خوردن تعادل میان عرضه و تقاضا شد این موضوع سبب رقابتی نبودن قیمت بازار شد و برعکس بعضی از محصولات افزایش قیمت داشت. دولت برای خروج زنجیره فولاد از رکود، باید بر این بخش سرمایه گزاری کند و در صورت عملی نشدن سرمایه گذاری، معدن توانایی حرکت و همراه شدن با بخش پایین دستی را نخواهد داشت.
رئیس انجمن سنگ آهن ایران افزود: امروزه در صنعت فولاد ۳ برابر مصرف داخل فولاد تولید می‌کنیم و برای صادرات مازاد تولید برنامه ریزی هایی انجام شده است. اما برای صادرات با مشکل مواجه هستیم و هر محدودیتی در صادرات باعث آسیب به یکی از حلقه های زنجیره ی تولید می‌شود و باعث ایجاد ۲ خطر می‌شود، خطر اول کوچک شدن بازار هم در بازار داخلی و هم بازار خارجی و خطر دوم رکود و برشکستگی خواهد شد.
وی افزود: صنعت فولاد ایران در مقایسه با رقبا در بازار از جایگاه خوبی برخوردار است اما تصمیمات غلط اتخاذ شده، قیمت تمام شده ی محصولات را افزایش و رقابت را برای تولید کننده سخت و کاهش حاشیه ی سود می‌شود.
این کارشناس در خصوص کمبود سنگ آهن اشاره کرد: برای حل این مشکل دو راهکار پیش رو داریم، راهکار اول شناسایی درست ذخایر سنگ آهن موجود از طریق اکتشاف و راهکار دوم ایجاد منابعی غیر از سنگ آهن با صرفه اقتصادی برای تولیدکنندگان است.
او افزود: معدن کاری پروژه ای طولانی مدت است و سرمایه گذاری در این بخش دارای ریسک است و برگشت پذیری سرمایه نیز زمان بر خواهد بود، وقتی دولت برای این بخش تصمیمات ۲، سه ماهه اتخاذ می‌کند ولی برنامه ریزی ها حداقل ۳ تا ۵ سال است، معدن کاران دچار مشکل خواهند شد. برای حل این مشکل دولت نباید به صورت مداوم دستورالعمل ها را تغییر دهد و معدن کار نباید درگیر مسائلی همچون تغییرات قیمت دلار، ورود ماشین آلات و قوانین گمرکی باشد.
رئیس انجمن سنگ آهن ایران تصریح کرد: فولاد سازان باید به سمت تولید و صادرات فولاد آلیاژی پیش روند و کارشناسان باید با بررسی های دقیق تعیین کنند که فولاد تولید شده برای کشور چه هزینه هایی در پی دارد.
اکبریان در خصوص جایابی صنایع فولادی بیان کرد: بعضی از شرکت ها که از گدشته فعال بوده اند، قابلیت جابه جایی ندارند اما جایابی ها باید به گونه ای باشد که هزینه های مربوط به حمل و نقل را کاهش دهد.

منبع: افق تهران

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.