جستجو

وزارت بازرگانی ترکیه در جلسه ای که اخیرا با فولادسازان این کشور داشته به بررسی مسایل مربوط به عرضه فولاد مورد نیاز بازسازی مناطق زلزله زده پرداخته و به توافقاتی در مورد مکانیزم کنترل قیمت برای جلوگیری از سفته بازی در بازار رسیدند.


ظاهرا قرار است سازمان توسعه مسکن ترکیه در طول یک سال 350 هزار واحد مسکونی در این منطقه بسازد. که طبق بررسی های اولیه نیاز به 5 میلیون تن فولاد از جمله 3 میلیون تن میلگرد خواهد داشت و در کنار آن 750 هزار تن مفتول و 1.25 میلیون تن ورق فولادی مورد نیاز خواهد بود.
فولادسازان ترکیه اظهار داشتند که این نیاز به راحتی از بازار داخلی ترکیه قابل تامین است ولی از طرفی مسئله افزایش قیمت مواد اولیه و محصولات فولادی پس از زلزله ماه فوریه مطرح شد. حال توجه به به میزان هزینه تامین انرژی و مواد اولیه فولاد سازی معطوف شده و تولید کننده ها اظهار داشتند هیچ افزایشی در قیمت پایانی خود اعمال نکرده اند جز این که افزایش هزینه مواد اولیه منتقل شده است.
تقاضای فولاد برای پروژه های بازسازی هفته های اخیر قیمت بیلت وارداتی و قراضه را در ترکیه بالا برده است. قیمت قراضه سنگین وارداتی اول مارس 27.5 دلار نسبت به اول فوریه بالاتر رفته به 452.5 دلار هر تن سی اف آر رسیده بود و بیلت سی آی اس نیز از 560 دلار اول فوریه به 617.5 دلار هر تن فوب دریای سیاه رسید.
در این جلسه ظاهرا توافقی نهایی شد که جلوی اقدامات سفته بازی که شاید از طرف خریداران رخ دهد گرفته شود و مکانیزم کنترل قیمتی اعمال گردد. فولاد مورد نیاز بازسازی ها می تواند با اولویت قراردادن بازار داخلی تامین گردد همانطور که در مورد رفع فولاد مورد نیاز کانتینرها در ترکیه انجام شد. جلسه دیگری تا سه شنبه این هفته نیز برگذار می گردد تا سیستم مشابه ای برای عرضه میلگرد راه اندازی شود و سایر مسائل نیز مورد بررسی قرار گیرد.

منبع: ایفنا

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.