جستجو

با توجه به مشکلات لجستیکی، وضعیت نامطلوب بازار جهانی و همچنین تخریب شرکت های بزرگ فولادی، میزان صادرات آهن خام از اوکراین در ماه مارس کاهش یافت.


داده های خدمات گمرکی دولتی منتشر شده در روز یک شنبه (۱۶ آوریل) نشان می دهد شرکت های فولادی مستقر در اوکراین صادرات آهن خام را در مارس ۲۰۲۳ به ۱۳۷.۳۶ هزار تن رساندند. این در حالی است که میزان صادرات آهن خام از اوکراین در مارس ۲۰۲۳ حدود ۲۲.۴ درصد نسبت به ماه قبل کاهش یافته است. همچنین از نظر پولی نیز، میزان آهن خام تحویل داده شده از اوکراین به خارج از کشور در دوره مارس ۲۰۲۳ به ۵۲.۶۳ میلیون دلار رسید که نسبت به ماه قبل کاهش ۱۹.۱ درصدی را تجربه کرده است.
فعالان بازار در روز یک شنبه (۱۶ آوریل) اعلام کردند در طول ماه مارس، شرکت های فولادی مستقر در اوکراین حدود ۱۳۷.۳۶ هزار تن آهن خام به مصرف کنندگان خارج از کشور ارسال کردند.
به نقل از چندین منبع خبری، شرکت های فولادی اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ تنها ۱۲.۱ هزار تن آهن خام به ارزش ۵.۹۸ میلیون دلار به خارج از کشور ارسال کردند.
معامله گران در روز یک شنبه (۱۶ آوریل) گزارش دادند در سه ماهه اول سال ۲۰۲۳، اوکراین ۴۴۹.۵۱ هزار تن آهن خام به ارزش ۱۶۶.۲ میلیون دلار به کشورهای خارجی صادر کرد. همچنین بررسی ها نشان می دهد درآمد فولادسازان مستقر در اوکراین از فروش آهن خام در سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۲ حدود ۲۱.۷ درصد کاهش داشته است. این در حالی است که باید توجه داشت به طور طبیعی شاخص درآمد حاصل از فروش آهن خام توسط فولادسازان اوکراینی در سه ماه اول ۲۰۲۳ حدود ۲ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته است.
به نقل از برخی تاجران، مصرف کننده اصلی آهن خام تولید شده در اوکراین در ژانویه تا مارس ۲۰۲۳ کشور لهستان بود که که در مدت ذکر شده حدود ۵۶.۸۳درصد از آهن خام تولید شده در اوکراین را خریداری کرد. بررسی ها نشان می دهد سهم اسپانیا از کل حجم آهن خام صادر شده از اوکراین در سه ماه اول ۲۰۲۳ حدود ۱۸.۶۱ درصد بوده است. همچنین باید توجه داشت که ایتالیا نیز با خرید ۴.۸۲ درصد از آهن خام تولید شده در اوکراین در سه ماه اول ۲۰۲۳ در جایگاه سوم قرار دارد. بررسی ها نشان می دهد پس از جنگ میان روسیه و اوکراین، بیش از نیمی از آهن صادر شده از اوکراین توسط ایالات متحده مصرف شده است.
در این میان تحلیل گران بازار در روز یک شنبه (۱۶ آوریل) گزارش دادند فولادسازان مستقر در اوکراین میزان ذوب آهن خام را در مارس ۲۰۲۳ به ۴۶۶۰۰۰ تن رساندند. این در حالی است که میزان ذوب آهن خام توسط فولادسازان مستقر در اوکراین در مارس ۲۰۲۳ حدود 32 درصد نسبت به ماه قبل افزایش یافته است. همچنین باید توجه داشت که میزان تولید آهن خام در مارس ۲۰۲۳ حدود ۱۱۲.۸ درصد در مقایسه با مارس ۲۰۲۲، کاهش یافته است. بررسی ها نشان می دهد در ژانویه تا مارس ۲۰۲۳ فولادسازان مستقر در اوکراین حدود ۱.۲ میلیون تن آهن خام تولید کردند که نسبت به مدت مشابه در سال قبل با کاهش ۶۵.۷ درصدی همراه بود.
به نقل از برخی تاجران، حجم کم تولید توسط فولادسازان اوکراینی با مشکلات لجستیکی، وضعیت نامطلوب بازار جهانی و همچنین با تخریب ناشی از خصومت دو شرکت بزرگ فولادی مستقر در اوکراین به نام های آزوفستال و کارخانه آهن و فولاد ایلیچ در ماریوپول مرتبط است.
در این میان تحلیل گران بازار در روز یک شنبه (۱۶ آوریل) گزارش دادند اکنون تنها مسیر برای تحویل آهن خام تولید شده در اوکراین به خارج از کشور، راه آهن است. بررسی ها نشان می دهد به دلیل هجوم زیاد محموله ها و مسدود شدن بنادر دریایی، راه آهن اوکراین نمی تواند واگن های دارای محصولات اوکراینی را به سرعت و به موقع به اتحادیه اروپا انتقال دهد. علاوه بر این باید توجه داشت که هزینه های لجستیک برای تحویل کالا نیز حداقل ۲ برابر افزایش یافته است.
برخی منابع خبری اعلام کردند در پایان سال ۲۰۲۲، فدراسیون روسیه شروع به گلوله باران زیرساخت انرژی اوکراین کرد که منجر به کمبود برق در سیستم برق و خاموشی اضطراری شد. به همین دلیل، صنعت اوکراین، به ویژه بخش فولاد، بسیار متضرر شد و مجبور به تعلیق یا کاهش قابل توجه تولید شد.
معامله گران در روز یک شنبه (۱۶ آوریل) اعلام کردند اکنون وضعیت تامین انرژی در اوکراین تثبیت شده است، بنابراین مشکل اصلی فولادسازان همچنان انسداد بنادر دریایی و محدودیت ‌های لجستیکی می باشد.
همانطور که مرکز GMK قبلا گزارش داد، در سال ۲۰۲۱ صادرات آهن خام از اوکراین به محدوده ۳.۲۴ میلیون تن رسید. این در حالی است که میزان صادرات آهن خام از اوکراین در سال ۲۰۲۱ حدود ۴ درصد نسبت به سال ۲۰۲۰ افزایش یافته است. از نظر پولی نیز، تحویل آهن خام از اوکراین به خارج از کشور در سال ۲۰۲۱ در محدوده ۱.۶۴ میلیارد دلار گزارش شد که نسبت به سال ۲۰۲۰ با افزایش ۷۸.۱ درصدی همراه بوده است.
به نقل از برخی تاجران، اوکراین در سال ۲۰۲۱، بیش از نیمی از آهن خام خود یعنی ۵۳.۶ درصد از آهن خام تولید شده خود را به ایالات متحده فروخت. همچنین بررسی ها نشان می دهد در سال ۲۰۲۱، ایتالیا از نظر حجم عرضه آهن خام اوکراین در رتبه دوم و ترکیه در رتبه سوم قرار گرفتند. باید توجه داشت که در سال ۲۰۲۱ ایتالیا حدود ۲۲.۱ درصد و ترکیه حدود ۹.۷ درصد از آهن خام اوکراین را خریداری کرده است.

منبع: آرتان پرس

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.