جستجو

📝 اختصاصی معدن‌مدیا | ساقی نبی‌لو؛

🎙️محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان، در حاشیه نمایشگاه صنعت مالی (بورس، بانک و بیمه) در گفت‌وگو با خبرنگار معدن‌مدیا، به ضرورت تحولات ساختاری در اقتصاد ایران اشاره کرد و اظهار داشت: در حالی که طی دو دهه گذشته بسیار از خصوصی‌سازی سخن گفته شده اما طبق بیانات رهبری، آنچه که از خصوصی‌سازی مد نظر بود به معنای واقعی کلمه درک و اجرا نشد. با مصوبات و بخشنامه‌هایی که صادر می‌شود، ما نه تنها در این مسیر جلو نمی‌رویم بلکه در حال عقب‌گرد به یکی دو دهه گذشته هستیم؛ در حالی که باید سیاست‌گذاری‌هایی که در راستای اجرای این اصل صورت گرفت را با قدرت اجرا کنیم تا خصوصی‌سازی به معنای واقعی کلمه تحقق یابد.

🎙️طیب‌نیا ادامه داد: از دیگر تغییرات بنیادینی که باید صورت بگیرد، مدیریت مصرف انرژی است. حدود 90 درصد مصرف آب در کشور ما مربوط به بخش کشاورزی است و سرانه مصرف انرژی (برق و گاز) نیز 6 برابر میانگین سرانه در دنیاست.

🎙️وی افزود: بالغ بر یک سوم مصرف برق در کشور ما و نیز حدود یک سوم گاز مصرفی، مربوط به بخش خانگی است.

🔎طی چند سال گذشته، صنایع در دو فصل گرما و سرما با معضل کمبود انرژی روبه‌رو بوده‌اند؛ به طوری که در روزهای گرم سال برق کارخانه‌ها و در روزهای سرد گازشان قطع می‌شود. طی توافق وزارت صمت و نیرو با صنایع بزرگ، این شرکت‌ها مکلف شده‌اند برق مورد نیاز خود را با احداث نیروگاه تامین کنند. «فولاد مبارکه اصفهان» طی این مدت تاسیس چند نیروگاه سیکل ترکیبی، خورشیدی و بادی را کلید زده است و 🎙️ مدیرعامل این مجتمع عظیم صنعتی می گوید: «تا پایان امسال نه تنها دیگر با کمبود برق مواجه نخواهیم بود، بلکه مازاد مصرف خود را در شبکه سراسری برق توزیع می کنیم تا از فشاری که روی دوش برق خانگی‌ست، کمتر بشود.» اما این در حالی است که به جای کنترل و مدیریت مصرف انرژی در چنین شرایطی، میزان مصرف برق خانوارها روزبه‌روز در حال افزایش است؛ این مدیریت مصرف تنها با تحول در نگاه ما به مقوله مصرف انرژی صورت می‌گیرد.

🔎در حالی ما قطعی گاز و برق و به‌تبع آن خاموشی‌های گسترده را به صنعت تحمیل می‌کنیم که از سوی دیگر همچنان انتظارمان از نقش‌آفرینی این بخش در ارتقاء تولید ناخالص داخلی و رشد اقتصادی بالاست. قطعی گاز و برق در شرایط بحرانی، شاید موقتاً راهی برای عبور از آن باشد (که نیست، چرا که هرساله خسارت‌های فراوانی در بخش تولید و درآمدزایی به بار می‌آورد) اما تحولات اساسی در اقتصاد، نیازمند فرهنگ‌سازی و تغییرات گام‌به‌گام است؛ آگاهی مردم از نقش واقعی صنعت در ارتقاء رفاه عمومی و رضایت کلی جامعه و نیز تاثیر منفی تعطیلی واحدهای صنعتی در وضعیت اقتصادی جامعه و مسائل اجتماعی که در پی آن می‌آید، خود حمایت مردم را به دنبال خواهد داشت؛ گرچه تاب‌آوری شرکت‌های بزرگی چون فولاد مبارکه به قدری بالاست که می‌تواند از فشارهای این چنینی با موفقیت عبور کند، بدون اینکه تاثیر منفی روی دریافت حقوق و مزایای کارکنان و کارگران آن داشته باشد اما بسیاری از واحدهای صنعتی کوچک توان عبور از آن را ندارند و به ناچار تعطیل می‌شوند و عده بسیاری شغل و درآمد خود را از دست می‌دهند.

🔎اگرچه به روایت آمار، صنعت در مصرف آب سهم 1.3 درصدی دارد و بخش کشاورزی بیش از 92 درصد؛ همچنان اولین قربانی در شایعات خبری و تحریف افکار عمومی، بخش صنعت است؛ این در حالی است که با ارتقاء تکنولوژی در بخش کشاورزی و همچنین جلوگیری از صادرات آب پنهان در قالب محصولاتی که مصرف آب بسیار بالایی دارند، به میزان چشمگیری مصرف آب مدیریت می‌شود. ما به راحتی محصولات کشاورزی که تولیدشان مصرف آب بسیار زیادی دارد را صادر می‌کنیم؛ درحالی‌که بخش کشاورزی نقش چندانی در تولید ناخالص داخلی ندارد و محصولات بدون ایجاد هیچ ارزش افزوده ای، صادر می‌شوند و همراه با خود حجم زیادی از آب را از کشور خارج می‌کنند.

🎙️مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان در بخش دیگری از صحبت‌هایش بیان کرد: یکی از رسالت‌های هر واحد صنعتی تولید درآمد است که به واسطه اشتغال‌زایی مولد صورت می‌گیرد اما موضوع مهم دیگر تولید و توزیع ثروت در جامعه است که این مهم با افزایش ارزآوری و سودآوری این واحدها و توزیع آن بین ذی‌نفعان و اقشار مختلف جامعه صورت می‌گیرد.

🎙️طیب‌نیا ادامه داد: سال گذشته بزرگ‌ترین توزیع سود در تاریخ بازار سرمایه به دست فولاد مبارکه رقم خورد و این سود بین حدود 60 میلیون سهامدار این شرکت توزیع شد.

🎙️وی تاکید کرد: ما باید نگاهمان را به صنعت تغییر دهیم. این نگاه مذمومی است که اگر بنگاه اقتصادی سودآوری زیادی داشت، به جای حمایت از آن، با تحریف افکار عمومی این سودآوری را به عواملی غیر از شایستگی آن سازمان نسبت دهیم؛ در حالی که باید علل موفقیت آن را بررسی کنیم و سرمایه‌گذاری‌ها را به طور متوازن و با نگاه توسعه‌محور در این بخش افزایش دهیم تا این تولید ثروت افزایش یابد.

🎙️طیب‌نیا در پایان بیان کرد: ارتقاء صنعت فولاد در افزایش تولید ناخالص داخلی و رشد اقتصادی تاثیر چشمگیری دارد؛ به همین دلیل است که کشورهای توسعه‌یافته توجه ویژه‌ای به این بخش دارند و کشورهای در حال توسعه نیز با جدیت در حال توسعه صنعت فولاد خود هستند. طبق آخرین گزارش‌ها، 5.5 درصد GDP مربوط به صنعت فولاد است و 1.5 درصد GDP با نقش‌آفرینی فولاد مبارکه تحقق پیدا کرده است.

📝 منبع: معدن‌مدیا

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.