جستجو

با توجه به داده های منتشر شده، مشخص شد میزان تجارت جهانی قراضه فولادی در نیمه اول سال ۲۰۲۳ نسبت به سال قبل ۸ درصد کاهش داشته است.


داده های SteelMint نشان می دهد تجارت جهانی قراضه فولادی به استثنای تجارت داخل اتحادیه اروپا در نیمه اول سال ۲۰۲۳ به ۲۷ میلیون تن رسید. این در حالی است که میزان تجارت جهانی قراضه فولادی در نیمه اول سال ۲۰۲۳ با کاهش ۸ درصدی در مقایسه با مدت مشابه در سال ۲۰۲۲ همراه بوده است. بررسی ها نشان می دهد این شاخص در ماه ژوئیه ۲۰۲۳ به سطح ۳۰ میلیون تن رسید.

فعالان بازار اعلام کردند شاخص تجارت جهانی قراضه فولادی تحت تأثیر قیمت این محصول در ترکیه قرار گرفت. باید توجه داشت که واردات قراضه فولادی در کشور ترکیه در ژانویه تا ژوئن ۲۰۲۳ حدود ۲۲ درصد کاهش یافته است.

به نقل از چندین منبع خبری، میزان واردات قراضه فولادی در سه کشور اول در ژانویه تا ژوئن ۲۰۲۳ به شرح زیر می باشد:

با توجه به داده های منتشر شده، کشور ترکیه در۶ ماه نخست ۲۰۲۳ حدود ۹.۶ میلیون تن قراضه فولادی وارد کرد که نسبت به مدت مشابه در سال قبل با افت ۲۲ درصدی همراه بوده است.
به نقل از برخی تاجران، میزان واردات قراضه فولادی به هند در ژانویه تا ژوئن ۲۰۲۳ حدود ۵.۲۵ میلیون تن بود که نسبت به مدت مشابه در سال قبل ۱۵۵ درصد رشد داشته است.
بررسی ها نشان می دهد ایالات متحده آمریکا در ۶ ماه نخست ۲۰۲۳ حدود ۲.۵ میلیون تن قراضه فولادی وارد کرد که نسبت به مدت مشابه در سال قبل با افزایش ۶ درصدی همراه بوده است.
در این میان معامله گران مستقر در اوکراین، گزارش دادند در حالی که ترکیه همچنان وارد کننده پیشرو قراضه فولادی در جهان بوده است، اما حجم آن به شدت کاهش یافت که منجر به کاهش ارقام کلی شد. بررسی ها نشان می دهد حجم واردات قراضه فولادی به ترکیه در نیمه اول سال ۲۰۲۳ به ۹.۶ میلیون تن رسید. این در حالی است که میزان واردات قراضه فولادی در ترکیه در ۶ ماه نخست ۲۰۲۳ نسبت به نیمه اول سال ۲۰۲۲ که ۱۲.۳ میلیون تن بوده، حدود ۲۲ درصد افت داشته است.

به نقل از برخی تاجران، کاهش واردات قراضه فولادی به ترکیه در ۶ ماه نخست ۲۰۲۳ به دلیل برآورد نشدن انتظارات تقاضای فعال پس از زلزله فوریه و افزایش تورم و کاهش ارزش لیر می باشد که به طور قابل توجهی هزینه واردات را افزایش داده است. علاوه بر این باید توجه داشت که سایر وارد کنندگان کلیدی از جمله ویتنام، کره جنوبی و بنگلادش نیز با کاهش مواجه شدند که بر تجارت جهانی دریایی تأثیر گذاشت.

بررسی عوامل محدود کننده واردات قراضه فولادی به ترکیه

فعالان بازار در روز شنبه (۱۲ آگوست) اعلام کردند یکی از عوامل کاهش تولید محصولات فولادی در جهان بوده است. طبق بررسی های انجام شده، میزان تولید محصولات فولادی جهان در نیمه اول سال ۲۰۲۳ به ۹۴۳.۹ میلیون تن رسید که با کاهش 1.1 درصدی نسبت به سال قبل همراه بوده است.

به نقل از چندین منبع خبری، به ویژه، شاخص تولید محصولات فولادی در اتحادیه اروپا در ژانویه تا ژوئن ۲۰۲۳ حدود ۱۰.۹ درصد و در آمریکای شمالی ۳.۵ درصد کاهش یافته است. بررسی ها نشان می دهد کاهش ارزش پول، کاهش ذخایر خارجی و تورم بر تولید فولاد و تقاضا برای قراضه فولادی در جنوب آسیا تأثیر گذاشته است. این در حالی است که با کاهش تقاضا در بنگلادش، پاکستان و شرق آسیا، جریان این ماده خام به هند افزایش یافت.

جمهوری خلق چین یکی دیگر از عواملی است که بر واردات قراضه فولادی به ترکیه تاثیر گذاشته است. این کشور با پیشنهادات بسیار رقابتی که خریداران نهایی را از مناطق واردکننده جذب کرده است، در صادرات بسیار فعال بوده و این امر آنها را به ذوب فولاد به جای واردات ارزان تر محدود کرده است.

بنابراین به نقل از برخی تاجران، صادرات چین در نیمه اول سال ۲۰۲۳ سالانه ۳۰ درصد رشد کرد، در حالی که تولید فولاد در خاورمیانه تنها ۳ درصد و در آسیا ۰.۷ درصد رشد کرد، اما در آمریکای جنوبی ۷ درصد افت داشته است.

وب سایت خبری SteelMint تخمین می زند که تجارت جهانی قراضه فولادی احتمالاً در نیمه دوم سال افزایش خواهد یافت. بررسی ها نشان می دهد میزان صادرات محصولات فولادی به چین به دلیل کاهش تولید و محرک های اقتصادی که می تواند تقاضای داخلی را حمایت کند، ممکن است کاهش یابد. بررسی ها نشان می دهد تورم، نرخ بهره و قیمت جهانی انرژی احتمالا در نیمه دوم سال کاهش خواهد یافت که منجر به افزایش تولید و مصرف فولاد خواهد شد. در نتیجه، این ممکن است منجر به افزایش تقاضا برای قراضه فولادی شود.

مصرف جهانی قراضه فولادی در صنعت فولاد در سال ۲۰۲۲ به ۶۱۰ میلیون تن رسیده است که نسبت به سال ۲۰۲۱ حدود ۷ درصد کاهش یافته است. باید توجه داشت که در سال ۲۰۲۲، استفاده از قراضه فولادی در تولید فولاد در سطح سال ۲۰۲۱ یعنی حدود ۳۲ درصد باقی مانده است.

همچنین تحلیل گران بازار اعلام کردند در پایان سال ۲۰۲۲، حجم جمع آوری قراضه فولادی در اوکراین به ۹۹۶.۷ هزار تن رسید که نسبت به سال قبل با افت ۷۵.۹ درصدی همراه بوده است.

به نقل از برخی تاجران، میزان صادرات مواد اولیه در اوکراین در سال ۲۰۲۲ به ۵۳.۶ هزار تن رسید که با ۱۱.۴ برابر کاهش نسبت به سال قبل همراه بوده است. باید توجه داشت که میزان واردات مواد اولیه به این کشور در سال ۲۰۲۲ به ۱.۸ هزار تن رسید که کاهش ۹۲.۱ درصدی نسبت به سال قبل را تجربه کرده است.

با توجه به بررسی های انجام شده، عرضه داخلی مواد اولیه به کارخانه‌ های فولادسازی داخلی مستقر در اوکراین در سال ۲۰۲۲ به ۸۹۵.۷ هزار تن رسید. این در حالی است که میزان عرضه قراضه فولادی به اوکراین در سال ۲۰۲۲ با کاهش ۷۳ درصدی نسبت به سال قبل همراه بوده است.

منبع: آرتان پرس

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.