جستجو

اختصاصی معدن‌مدیا | ساقی نبی‌لو؛

«نوید نیکو» مدیرعامل شرکت ذغال سنگ البرز مرکزی، پس از بازدید خبرنگارن از کارخانه زغال‌شویی این شرکت، طی نشست خبری به ارائه گزارش عملکرد این شرکت پرداخت.

نیکو برنامه تولید سال جاری شرکت را 120 هزار تن کنسانتره زغال سنگ کک‌شو بیان کرد و افزود: طی سال‌های گذشته عمدتاً بین 90 تا 95 هزار تن تولید داشتیم.

وی همچنین تولید سال گذشته را رکوردی بی‌نظیر طی ده سال اخیر دانست و بیان کرد: تولید سال 1401 این شرکت به میزان 114 هزار و 500 تن کنسانتره بوده است و همچنین ارسال 114 هزار و 700 تن نیز به ذوب آهن که اولین مشتری این شرکت است، صورت گرفت.

نیکو پس از بیان سبقه و نحوه فعالیت شرکت در دهه‌های اخیر، اظهار داشت: در سال 96 با سرمایه‌گذاری پنجاه میلیارد تومان، کارخانه زغال‌شویی جدید احداث می‌شود که بزرگ‌ترین کارخانه زغال‌شویی سبز کشور است و در همین سال نیز به بهره‌برداری می‌رسد.

وی ادامه داد: ظرفیت خوراک ورودی این کارخانه 500 هزار تن زغال سنگ با بازدهی 70 درصد و تولید 350 هزار تن تولید کنسانتره زغال‌سنگ کک‌شو در سال است.

نیکو با بیان این که بخشی از زغال سنگ مورد نیاز این شرکت از معادن «کارمزد»، «کارسنگ» و «کیاسر» که در اختیار بخش خصوصی است، تامین ‌می‌شود، بیان کرد: سیاست شرکت مبنی بر این قرار گرفت که خود شرکت نیز معادنی را به عنوان پشتیبان در اختیار بگیرد که در صورت بروز مشکل برای تامین زغال سنگ از بخش‌های دیگر، خوراک ورودی شرکت را تامین کند.

نیکو ادامه داد: بر همین اساس استخراج از معدن «گلیران» با دارا بودن ذخیره حدود 57 میلیون تن که در مرز بابل و سوادکوه و نیز در فاصله 110 کیلومتری کارخانه قرار دارد، در دستور کار شرکت قرار گرفت. از سال 96 که استخراج آغاز شد، در ابتدا میزان استخراج حدود 5 هزار تن بود و رفته رفته به این میزان افزوده شد، به طوری که در سال گذشته حدود 51 هزار تن استخراج از معدن «گلیران» صورت گرفت.

وی افزود: هدف ما استخراج 150 هزار تن در سال و بهره‌برداری از هر سه بلوک معدن گلیران است؛ در حال حاضر 50 هزار تن تنها از یکی از بلوک‌های آن تامین شده است.

نیکو بیان کرد: یکی دیگر از معادن، معدن زغال سنگ «کردآباد» است که از سال 90 پروانه بهره‌برداری اخذ کرد اما به دلیل قرارگیری در نواحی جنگل‌های هیرکانی، محیط زیست اجازه بهره‌برداری از آن را نداد و این امر ملزم به رعایت شرایط زیست‌محیطی بسیار سختی بود که جلوی فعالیت معدنکاری را می‌گرفت؛ با توجه به وظایف انسانی و اجتماعی، رعایت حقوق محیط زیست از الزامات و اولویت‌های فعالیت شرکت است و بنابراین طی چند سال گذشته با استفاده از نظر مشاوران طرح‌هایی ارائه شد که بتواند حداقل آسیب به محیط زیست را به همراه داشته باشد و امیدواریم این طرح‌ها مورد قبول سازمان محیط زیست قرار گیرد تا بتوانیم بهره‌برداری از این معدن را نیز آغاز کنیم که خود موجب اشتغال‌زایی، تامین خوراک کارخانه و توسعه پایدار منطقه خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ذغال‌سنگ البرز مرکزی با اشاره به اینکه ساخت کارخانه زغال‌شویی بر مبنا و اساس اروپایی شکل گرفته است، فعالیت‌های دانش‌بنیان این شرکت را، با توجه به محدودیت‌های ایجادشده در اثر تحریم‌ها، مهندسی معکوس قطعات برای تامین و تعمیرات مورد نیاز این کارخانه دانست.

وی در خصوص اشتغال‌زایی بیان کرد: حدود 300 نفر به طور مستقیم و حدود 150 نفر از طریق پیمانکاری در این شرکت مشغول کار هستند.

نیکو ادامه داد: با توجه به اینکه مجوز استفاده از یک دهانه از معدن کردآباد را اخذ کردیم و اواخر اسفند سال گذشته آغاز به کار کرد، برنامه امسال پیشروی حدود 150 متر در این معدن بود تا به لایه زغالی برسیم که در همین 5.5 ماه ابتدای سال این میزان پیشروی محقق شد و امیداریم که هرچه زودتر به لایه زغالی برسیم و این امر خود موجب اشتغال‌زایی در این منطقه شده است.

نشست خبری نوید نیکو مدیرعامل شرکت ذغال سنگ البرز مرکزی

مدیرعامل شرکت ذغال‌سنگ البرز مرکزی در ادامه به تشریح فعالیت‌های این شرکت در سال جاری پرداخت و بیان کرد: از ابتدای فروردین ماه تا انتهای مرداد امسال، میزان تولید کنسانتره 50776 تن بوده که در مقایسه با هدف‌گذاری که در ابتدای سال به ما ابلاغ شد، تحقق 102 درصدی داشته و همچنین نسبت به بازه زمانی مشابه در سال گذشته که حدود 39 هزار تن تولید داشیم، 31 درصد رشد داشته است.

وی افزود: میزان ارسال کنسانتره نیز 51101 تن بوده که تحقق 103 درصدی نسبت به برنامه ابلاغی داشته و نسبت به ارسال در بازه زمانی مشابه سال گذشته، 21 درصد رشد داشته است.

نیکو ادامه داد: در خصوص تامین زغال سنگ مجموعه، از ابتدای امسال تاکنون حدود 69 هزار تن تامین از طریق استخراج و خرید صورت گرفته که نسبت به سال گذشته رشد 28 درصدی داشته است.

مدیرعامل شرکت ذغال‌سنگ البرز مرکزی در ادامه به تشریح وضعیت زیرساخت‌ها جهت بهره‌برداری از دو معدنی که این شرکت در اختیار دارد، پرداخت و بیان کرد: اولویت ما بهبود وضعیت جاده‌ها و مسیرهای دسترسی به معادن است؛ همچنین توسعه دسترسی به برق و ارتباطات رادیویی نیز مورد نیاز می‌باشد.

وی افزود: در حال حاضر مسیر 35 کیلومتری فیروزجاه به معدن گلیران که کوهستانی و بسیار برف‌گیر بود و در شش ماهه دوم سال امکان تردد نداشت، به جاده دوبانده تبدیل شده و اکنون عملیات آسفالت آن صورت می‌گیرد. در نتیجه همین اقدام اسفندماه سال گذشته عملیات استخراج و حمل 8 هزار و 300 تن زغال سنگ از این معدن صورت گرفت که در گذشته حتی تصور آن نیز مشکل بود.

نیکو تاکید کرد: با توجه به این که استفاده از فناوری‌های نوین نیازمند برق است و به منظور تسهیل در حمل زغال سنگ به دنبال استفاده از تکنولوژی‌های روز هستیم، یکی دیگر از طرح‌های زیرساختی که با جدیت پیگیر آن هستیم، تامین 5 مگاوات برق است که ایمیدرو در بودجه امسال آن را لحاظ کرده است.

نوید نیکو در پایان بیان کرد: با توجه به اساسنامه، این شرکت صادرات ندارد و مکلف است تمام تولید خود را در داخل کشور به فروش برساند؛ بزرگ‌ترین و اولین مشتری ما ذوب آهن اصفهان است. قیمت‌گذاری نیز بر اساس فرمولی است که به ما ابلاغ می‌شود و در حال حاضر 26.5 درصد نرخ شمش فولاد است.

منبع: معدن مدیا

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.