جستجو

هوش مصنوعی در حال حاضر به طور فزاینده‌ای در معادن و استخراج مواد معدنی و به خصوص در صنایع مس مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌تواند با افزایش بهره‌وری، ایمنی و پایداری به این صنعت کمک کند.


ابوالفضل صالح آبادی، دبیر انجمن مس ایران درباره تاثیر هوش مصنوعی بر معادن و صنایع معدنی مس گفت: از مزایای هوش مصنوعی در صنعت مس، افزایش بهره وری این صنعت است؛ به نحوی که هوش مصنوعی با خودکارسازی وظایف، بهبود فرآیندها و بهینه سازی عملیات، به افزایش بهره وری در معادن مس کمک کند.

وی افزود: هوش مصنوعی می تواند برای کنترل و نظارت بر تجهیزات، پیش‌بینی خرابی‌ها و انجام تعمیرات و نگهداری پیشگیرانه مورد استفاده قرار بگیرد.

به گفته این مقام مسئول در صنعت مس، از دیگر مزایای هوش مصنوعی می‌توان به افزایش بحث ایمنی اشاره کرد، به نحوی که با شناسایی و کاهش خطرات به افزایش ایمنی در معادن مس کمک می کند، ضمن اینکه هوش مصنوعی می تواند برای نظارت بر شرایط محیطی، شناسایی گازهای سمی و جلوگیری از ریزش معادن مورد استفاده قرار بگیرد.

صالح آبادی با اشاره به مزیت‌های دیگر این ابزار عنوان کرد: هوش مصنوعی می‌تواند با کاهش مصرف انرژی و منابع به افزایش پایداری صنعت مس کمک کند؛ به نحوی که برای بهینه سازی مصرف آب و برق و کاهش ضایعات و بازیافت در صنعت مس استفاده شود.

وی در ادامه عنوان کرد: برخی از کاربردهای این ابزار می‌تواند به صورت خاص برای مس باشد که در اکتشاف و استخراج مواد معدنی، تجزیه و تحلیل داده‌های زمین‌شناسی، شناسایی ذخایر جدید مس، بهینه‌سازی عملیات استخراج در معادن مورد استفاده قرار بگیرد. از جمله کاربردهای دیگر هوش مصنوعی می‌توان به حوزه فرآوری اشاره کرد که به بهبود کیفیت محصولات و کاهش ضایعات، کمک می کند.

صالح آبادی در مورد آخرین کاربرد هوش مصنوعی در معادن مس گفت: نهایتا کاربرد هوش مصنوعی در بحث تجارت هست که می تواند در بازاریابی و فروش برای پیش‌بینی تقاضا، قیمت‌گذاری محصولات و یافتن مشتریان جدید، در فضای کسب و کار به صاحبان صنعت و در صنعت مس کمک شایانی کند.

دبیر انجمن مس در ادامه خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه مزایای متعددی برای هوش مصنوعی وجود دارد، انتظار می رود که استفاده از این فناوری به خصوص در صنعت مس به صاحبان این صنعت کمک شایانی کند.

وی به نمونه‌های عملی از هوش مصنوعی در شرکت‌های بزرگ معدنی مس در سراسر دنیا اشاره کرد: به عنوان مثال، شرکت ریوتینگ توی از هوش مصنوعی برای خودکار سازی فرآیند استخراج در معدن اویوتول گوی در مغولستان استفاده می کند؛ یا یک شرکت دیگر در دنیا از هوش مصنوعی برای پیش بینی خرابی تجهیزات معدنی مثل اسکوندیدا در شیلی استفاده می کند که این امر باعث کاهش زمان خرابی و افزایش تولید شده است.

به گفته صالح‌آبادی، شرکت گلن کور از دیگر شرکت های بزرگ حوزه مس از هوش مصنوعی برای بهینه سازی مصرف آب در معدن کویا واسی در پرو استفاده می‌کند که این امر باعث شده که مصرف آب به شدت کاهش پیدا کند و پایداری در آن معدن افزایش پیدا کرده است.

صالح آبادی در پایان افزود: با توجه به روندهای فعلی انتظار می رود که استفاده از هوش مصنوعی در صنعت مس در سال های آینده به طور فزاینده‌ای افزایش پیدا کند و این امر می تواند تحولات قابل توجهی را در این شاخه از صنعت و معدن ایجاد کند.

منبع: اقتصاد آنلاین

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.