جستجو

بررسی بازیابی نوسانی قیمت لیتیوم، دلیل روند نزولی عرضه و تقاضای این ماده معدنی طی سال‌های اخیر را نشان می‌دهد. در حال حاضر شرایط برای این صنعت با قابلیت رشد سریع در راستای افزایش حجم عرضه بسیار مناسب ارزیابی می‌‌شود.


پس از ثبت یک روند نزولی در نرخ‌های فلز لیتیوم، قیمت‌های این ماده معدنی به طور معناداری بازیابی شدند. دلیل این مسئله را تا حدودی می‌توان به تلاش شرکت‌های معدنی، واحدهای فرآوری و شرکت‌های خودروسازی در جهت فروش و استفاده از ذخایر انبارها در زنجیره تامین نسبت داد.

اگرچه بسیاری از شرکت‌های معدنی به دلیل افت قیمت لیتیوم دچار ضرر و زیان شدند اما بسیاری از تولیدکنندگان بر ادامه استراتژی فرایند تولید خود که به افزایش حجم مازاد عرضه دامن زد، ادامه دادند. این مسئله چشم‌انداز بازیابی قیمت‌ها را در هاله‌ای از ابهام قرار داد.

در حال حاضر نام لیتیوم به عنوان یکی از مهم‌ترین کالاهای جهان مطرح شده و در کانون توجه جهانی قرار گرفته است. رشد و رکود سه سال گذشته بازار در حال تکامل لیتیوم و افزایش حجم عرضه بی‌سابقه آن در صنعت وسایل نقلیه الکتریکی در سراسر جهان، از آینده روشن این صنعت حکایت دارد.

حجم عظیمی از لیتیوم در سال ۲۰۲۳ علی‌رغم کاهش قیمت‌ها در بازار عرضه شد که بسیاری را تحلیلگران بازار را غافلگیر کرد. با این حال، شواهد نشان می‌دهد که در سال جاری میلادی تقاضا برای لیتیوم در صنعت خودروهای الکتریکی ضعیف‌تر از حد انتظار خواهد بود.

سوالی که اکنون مطرح می‌شود، این است که آیا صنعت لیتیوم روند افزایشی حجم عرضه را همانند قبل تجربه خواهد کرد یا اینکه ممکن است سرنوشت دیگری برای این صنعت حیاتی رقم بخورد.

نوسانات ایجاد شده در صنعت لیتیوم، هدف‌گذاری برای شرکت‌های معدنی و مصرف‌کنندگان را دشوارتر خواهد کرد اما از سوی دیگر، روند نزولی بلندمدت در بازار فشار بر تولیدکنندگان کوچک‌‌مقیاس و تمرکز بر برخی شرکت‌ها و تامین‌کنندگان بزرگ‌تر را افزایش می‌دهد.

در حالی که بسیاری از تحلیلگران و شرکت‌های معدنی بر این باورند که قیمت‌های لیتیوم طی چند سال آینده به طور قابل‌توجهی با افزایش همراه خواهد شد اما با این حال، برخی دیگر معتقدند متنوع‌‌سازی منابع عرضه جهانی این فلز می‌تواند منجر به کاهش دوره چرخه رشد و رکود بعدی (با شدت بیشتر) شود.

جو لوری، موسس شرکت «Global Lithium LLC» عنوان کرد: امیدواریم در صورت تکرار تغییر و تحولات در بازار لیتیوم، قیمت‌ها دوباره با روند افزایشی همراه نشوند زیرا در صورتی که چنین اتفاقی رخ دهد، نوسانات در بازار افزایش خواهد یافت و فعالان صنعت باید با مشکلات بیشتری دست و پنجه نرم کنند.

به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»؛ برای بسیاری از تحلیگران روند صعودی بازار در صنعت لیتیوم، نوسان ناگهانی و حرکت به سمت وضعیت مازاد جهانی، بدین معنا خواهد بود که حجم لیتیوم زیادی در سراسر جهان وجود دارد و در دسترسی به عرضه حجم لیتیوم تصفیه شده مورد استفاده در تولید باتری محدودیت ایجاد شده است.

آن‌طور که به نظر می‌رسد، احتمالا به دلیل افزایش و نوسانات قیمت‌ها خودروسازان حجم لیتیوم مصرفی در باتری‌ خودروهای الکتریکی تولیدی خود را کاهش دهند.

از آنجایی که حجم تقاضا و میزان سرمایه‌گذاری برای خودروهای الکتریکی در اوایل سال ۲۰۲۰ افزایش یافت، تلاش شد روند صعودی مصرف لیتیوم همچنان ادامه پیدا کند. پیش‌بینی‌های ارائه شده در آن زمان در رابطه با احتمال وقوع کسری عظیم در صنعت لیتیوم، خودروسازان را بر آن داشت تا به منظور دسترسی به این فلز چندین قرارداد ثبت کنند و حتی در برخی مواقع تصمیم گرفتند به طور مستقیم سهام پروژه‌های معدنی را خریداری کنند. همچنین قیمت‌های لیتیوم در آن زمان به سطوح غیرقابل تصوری افزایش یافت و شرایطی را ایجاد کرد که ممکن بود با افزایش سرمایه‌گذاری‌ها، آینده صنعت خودروهای الکتریکی به خطر بیفتد.

اگرچه ممکن است با آغاز روند افزایشی قیمت‌ها، حجم عرضه لیتیوم کاهش پیدا کند اما ادامه فعالیت برخی تولیدکنندگان جدید و کوچک‌مقیاس در کشورهایی مانند چین و استرالیا که هزینه‌های آن‌ها روند صعودی به خود گرفته است، بسته به وضعیت بازار می‌تواند به سرعت تغییر یابد.

با آغاز روند نزولی قیمت لیتیوم و افت ۸۴ درصدی نسبت به بالاترین رقم ثبت شده برای آن، تقاضا برای استفاده از حجم ذخایر انبارها با افزایش مواجه شد. در همین راستا به دلیل وضعیت ایجاد شده، برخی از مصرف‌کنندگان از خرید محموله‌های لیتیوم جدید چشم‌پوشی کردند.

در حال حاضر حجم انبارهای ذخایر لیتیوم استخراج شده و حجم این فلز در انبار ذخایر تولیدکنندگان باتری و خودروهای الکتریکی بسیار بالا ارزیابی می‌شود. با این حال، جهش قیمت‌های لیتیوم در چین در ماه مارس ۲۰۲۴ نشان داد که تمایل برخی از مصرف‌کنندگان به خرید لیتیوم افزایش یافته است.

در همین راستا، تعدادی از شرکت‌های معدنی فعال در صنعت لیتیوم به شدت تحت تاثیر روند نزولی قیمت‌ها قرار گرفته‌اند و برخی از تولیدکنندگان مانند شرکت «Albemarle Corp» در بیانیه خود اعلام کردند که میزان درآمدهای این شرکت در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۳ با افت همراه شده است. از سوی دیگر، برخی از بازیگران کلیدی صنعت لیتیوم بر این باورند که لازمه صنعت مذکور، افزایش حجم عرضه و تداوم در روند آن است.

شرکت «SQM» به عنوان دومین شرکت تولیدکننده لیتیوم جهان اعلام کرد که روند تولید این شرکت مطابق با برنامه‌ریزی‌ها و با ظرفیت کامل تداوم خواهد یافت.

وزیر دارایی شیلی اخیرا در گفت‌وگویی مطرح کرد که این کشور قصد دارد میزان تولید لیتیوم خود را دوبرابر کند؛ چراکه خطر وضعیت کسری مجدد تولید و افزایش قیمت‌ها برای صنعت، خطرناک‌تر از وضعیت مازاد عرضه در بلندمدت خواهد بود.

چشم‌انداز روند تقاضای بلندمدت لیتیوم و اهمیت استراتژیک آن برای خودروسازان و دولت‌ها نیز می‌تواند پشتوانه تامین مالی مداوم پروژه‌های جدید این ماده معدنی حتی در شرایط کاهش قیمت‌ها باشد.

در حالی که نگرانی‌ها در خصوص پذیرش خودروهای الکتریکی اخیرا در برخی از بازار کشورهای غربی افزایش یافته است، خودروسازان و تولیدکنندگان در چین درصدد افزایش سهم و توسعه کسب‌و‌کار خود در بازار هستند. در همین رابطه، شرکت «Zijin Mining Group Co» در ماه مارس ۲۰۲۴ اعلام کرد که در حال برنامه‌ریزی خرید سهام برخی معادن یا شرکت‌های معدنی بزرگ به منظور تقویت تجارت خود در بخش لیتیوم و سایر بخش‌های فعال در آن است.

برای خودروسازان و باتری‌سازان، سه سال گذشته درسی در خصوص اینکه صنعت معدن چقدر می‌تواند در مواقع ضروری عرضه‌های جدیدی را به ارمغان بیاورد، ارائه کرده است، و از ضرورت خرید هراس‌آمیز و انجام معاملات عجولانه در زمان‌های تنگاتنگ بکاهد.

طی سه سال گذشته، نقش برجسته معدن در صنایع به خصوص برای خودروسازان و تولیدکنندگان باتری‌، در روند عرضه‌ در شرایط اضطراری نمایان شد و از این پس خودروسازان و تولیدکنندگان باتری‌ در زمان کاهش دسترسی به بازار، اقدام به ثبت عجولانه معاملات نخواهند کرد.

در حال حاضر کاهش قیمت‌های لیتیوم منجر به تعطیلی برخی از معادن شده است. با این حال، این مسئله که حجم عرضه تقریبا به همان سرعتی که دچار نوسان شده می‌تواند دوباره بازیابی شود، در صنایع و به‌طور خاص‌تر صنعت لیتیوم به عنوان یک اصل ضمنی پذیرفته شده است.

ایمی گوور، تحلیلگر شرکت ارائه‌دهنده خدمات مالی «Morgan Stanley» اظهار داشت: اینکه حجم عرضه به نسبت حجم تقاضا رشد بیشتری را می‌تواند تجربه کند، یک سناریو احتمالی در بازار خواهد بود.

منبع: فلزات آنلاین

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.