جستجو

بازار لیتیوم در سال‌های اخیر، عمدتاً به دلیل رونق خودروهای برقی و سایر فناوری‌های پاکی که به باتری‌های لیتیومی متکی هستند، مورد توجه قرار گرفته است. ارزش بازار جهانی باتری های لیتیوم یونی در سال 2022 به 52 میلیارد دلار رسید و انتظار می رود در سال 2030 به 194 میلیارد دلار برسد.


استرالیا و شیلی به عنوان تولیدکنندگان برتر لیتیوم برجسته هستند و تقریباً 77 درصد از تولید جهانی در سال 2022 را در دست داشتند.
استرالیا، تولید کننده پیشرو دنیا، لیتیوم را مستقیماً از معادن سنگ سخت، به ویژه ماده معدنی اسپودومن استخراج می کند.
شیلی، همراه با آرژانتین، چین و سایر تولیدکنندگان برتر، لیتیوم را از آب نمک استخراج می کنند.
سنگ سخت انعطاف پذیری بیشتری را فراهم می کند و لیتیوم استخراج شده از این روش به هیدروکسید لیتیوم یا کربنات لیتیوم پردازش شود. همچنین پردازش سریعتر و کیفیت بالاتری را ارائه می دهد زیرا اسپودومن معمولاً حاوی محتوای لیتیوم بالاتری است. از سوی دیگر، استخراج لیتیوم از آب نمک مزیت هزینه تولید کمتر را داشته و تأثیر کمتری بر محیط زیست را به همراه دارد.
با افزایش تولید باتری و وسایل نقلیه الکتریکی جهان، پیش بینی می شود که تقاضا برای لیتیوم افزایش یابد. در سال 2021، تولید جهانی کربنات لیتیوم به 540 هزار تن رسید. انتظار می رود تا سال 2025 تقاضا به 1.5 میلیون تن برسد و تخمین زده می شود تا سال 2030 این رقم از 3 میلیون تن فراتر رود.

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.