جستجو

قیمت مس در بورس فلزات لندن (LME) روز چهارشنبه 3.1 درصد افزایش یافت و از محدوده طولانی مدت خود خارج شد. این حرکت در صبح پنجشنبه به بالاترین حد در یازده ماه گذشته یعنی 8976.50 دلار در هر متریک تن رسید.


محرک افزایش قیمت، خبری است مبنی بر اینکه کارخانه‌های ذوب مس چین در واکنش به بازار مواد خام بسیار فشرده‌تر از حد انتظار، با کاهش تولید موافقت کرده‌اند. (به عبارتی میگن رقابت بر سر TC شدید هست.) هزینه‌های تصفیه، که هزینه‌هایی است که کارخانه‌های ذوب برای تبدیل کنسانتره استخراج شده به فلز دریافت می‌کنند، در هفته‌های اخیر کاهش یافته است زیرا بسیاری از خریداران به دنبال مواد بسیار کم هستند.

چین به‌عنوان بزرگ‌ترین خریدار کنسانتره در جهان، در معرض فشار ناشی از حاشیه کارخانه‌های ذوب است. واکنش جمعی چین توجه بازار را از تقاضای ضعیف جهانی به پویایی عرضه تحت فشار مس معطوف کرده است اما اینکه تا چه حد این تصمیم به عرضه فلز کمتر تصفیه شده تبدیل می شود، باید دید.

هزینه های تصفیه کارخانه ذوب چیزهای زیادی در مورد آنچه در بخش بالادستی زنجیره تامین مس اتفاق می افتد می گوید و در حال حاضر چراغ های هشدار قرمز چشمک می زنند.

طبق گزارش آژانس گزارش قیمت Fastmarkets، هزینه‌های نقدی در چین هفته گذشته به 11.20 دلار در هر تن کاهش یافت که تقریباً 76 درصد کاهش در تنها دو ماه گذشته و پایین‌ترین سطح از سال 2013 است. انفجار در هزینه های پردازش حکایت از کمبود شدید کنسانتره در بازار نقدی دارد. بسته شدن غیرمنتظره First Quantum’s (FM.TO) برگه جدیدی را باز کرد. معدن Cobre Panama در پایان سال گذشته حفره‌ای 350000 تنی را در زنجیره تامین مس چین ایجاد کرده است. برخی از تولیدکنندگان چینی با قراردادهای عرضه سالانه که با قیمت پایه 80 دلار در هر تن برای محموله های امسال قیمت گذاری شده اند.

سایرین، به ویژه اپراتورهای جدیدتر، بیشتر به عرضه لحظه ای وابسته هستند و آشکارا برای خرید تناژ جایگزین تلاش می کنند و هزینه های TC را تا سطوح بدون سود کاهش می دهند. در ژانویه، انجمن صنعت فلزات غیرآهنی چین (CNIA) توصیه کرد، برگه جدیدی را در کارخانه‌های ذوب مس این کشور که به آن‌ها نیاز داشتند باز کند «تا تعمیرات را زودتر از موعد مقرر انجام دهند یا زمان نگهداری را افزایش دهند، تولید را کاهش دهند و شروع پروژه‌های جدید را به تعویق بیندازند».

ذوب کننده های بسیار زیاد

هیچ سهمیه ای برای کاهش تولید در میان 19 اپراتور چینی در نشست نادر این هفته وجود ندارد. در عوض، هر تولیدکننده ارزیابی خود را از آنچه باید انجام شود انجام می دهد. در برخی موارد، احتمالاً این اقدام قبلاً با از کار افتادن تعمیر و نگهداری و بسته شدن خطوط بی‌سود انجام شده است.

براساس گزارش Earth-i که از تصاویر ماهواره ای برای نظارت بر میزان فعالیت استفاده می کند، میانگین 11.5 درصد از ظرفیت ذوب جهانی در دو ماه اول سال جاری غیرفعال بوده است. این نسبت از 8.6 درصد در سال گذشته و 8.0 درصد در ژانویه تا فوریه 2022 افزایش یافته است. به طور مشخص، ظرفیت غیرفعال در تولیدکننده برتر چین در سال جاری به طور متوسط ​​8.3 درصد بوده است که نسبت به سال گذشته 4.8 درصد افزایش یافته است که جهشی بسیار شدیدتر از سایر نقاط جهان است.

به نظر می رسد برخی از تولیدکنندگان چینی داوطلبانه به فراخوان ژانویه CNIA توجه کردند یا به دلیل واقعیت بازار مجبور به این کار شدند. علاوه بر این، هرگونه کاهش وعده داده شده برای تولید را باید در چارچوب افزایش سریع ظرفیت ذوب مس چین در نظر گرفت.

هزینه های تصفیه نه تنها وضعیت عرضه معدن بلکه حجم تقاضای کارخانه ذوب را نیز منعکس می کند. به گفته تحلیلگران Macquarie Bank، چین سال گذشته 780,000 تن ظرفیت ذوب سالانه را راه اندازی کرد. همچنین Macquarie تخمین می‌زند که دو میلیون تن ظرفیت جدید یا توسعه‌یافته دیگر نیز امسال در خارج از چین افزایش می‌یابد و فشار بر روی در دسترس بودن کنسانتره را افزایش می‌دهد.

سقوط چشمگیر در هزینه های فرآوری به همان اندازه که تابعی از این درخواست جدید برای مواد خام است، به همان اندازه که ناشی از مشکلات تامین در معدن است. محدودیت تولید چین ممکن است کند شود، اما بعید است که رشد سریع تولید اخیر این کشور را معکوس کند.

بر اساس گزارش اداره ملی آمار، تولید مس تصفیه شده این کشور با افزایش چشمگیر 13.5 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به 12.99 میلیون تن در سال 2023 رسید و در حالی که تحلیلگران تخمین‌های تراز بازار خود را با توجه به ضررهای اخیر معدن تنظیم کرده‌اند، اکثر آنها هنوز فکر می‌کنند که بازار پالایش‌شده امسال با مازاد عرضه مواجه خواهد بود، البته به میزانی کمتر از آنچه قبلاً تصور می‌شد.

منبع: انجمن مس ایران

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.