جستجو

اختصاصی معدن مدیا؛

سیستان و بلوچستان سرشار از ذخایر معدنی فلزی و غیرفلزی است؛ برخی از معادن در این استان به دلیل غنی‌بودن از نظر ذخایر معدنی در رتبه‌های اول و دوم کشوری قرار دارند؛ به‌گونه‌ای که این استان رتبه نخست معادن آنتیموان و رتبه دوم معادن منیزیت کشور را به خود اختصاص داده است. به جرئت می‌توان گفت که این استان بهشت معادن است.

سیستان و بلوچستان با قرار داشتن بر روی کمربند فلزی و معدنی جهان که از صربستان تا پاکستان ادامه دارد، حاوی ذخایر غنی از فلزات و کانسارهای معدنی از قبیل کرومیت، مس، منگنز، سرب و روی، قلع، تنگستن، طلا و همچنین عناصر و کانسارهای غیرفلزی نظیر تالک، منیزیت، گل سفید و سنگ‌های ساختمانی و تزئینی به ویژه گرانیت و مرمر است.


عبدالرشید آسوده، رئیس خانه معدن استان سیستان و بلوچستان، در گفت‌وگو با خبرنگار «معدن‌مدیا» بیان کرد: مدت زیادی نمی‌گذرد که توجه بیشتری به بخش معدن استان معطوف شده است. طی ده سال گذشته وزارت صمت، اداره صمت استان و شرکت‌های دولتی مانند ایمیدرو و ایمپاسکو با جدیت بیشتری فعالیت‌های اکتشافی را در این استان آغاز کردند و نتایجی نیز به دست آمد.

وی با اشاره به موقعیت جغرافیایی استراتژیک این استان، بیان کرد: سیستان و بلوچستان با دو کشور پاکستان و افغانستان مرز مشترک دارد و مناطق استراتژیکی چون چابهار، تنها بندر اقیانوسی کشور، در آن وجود دارد. همچنین اینجا یک استان معدنی به شمار می‌رود. ما به بازارهای مناسبی در کشور هند و همچنین بخشی از نواحی قاره آفریقا دسترسی داریم که در صورت توسعه معدنی این منطقه، می‌توانیم بخشی از این بازارها را در اختیار بگیریم. برخی از کشورهای همسایه، با وجود اینکه ذخایر معدنی مورد نیازشان را دارند اما به دلیل فقدان انرژی کافی، امکان بهره‌برداری از معادن کشورشان را ندارند. این امر می‌تواند فرصتی برای صادرات ما تلقی شود. بنابراین در برنامه‌های توسعه پیش رو، حتما باید توسعه بخش معدن با برنامه‌ریزی جدی‌تری برای این استان در نظر گرفته شود و البته در کنار آن واحدهای صنایع معدنی نیز احداث شود.

آسوده مطرح کرد: با اکتشافاتی که در سنوات اخیر صورت گرفت، ذخایر جدیدی در استان سیستان و بلوچستان کشف شد. طی ده سال اخیر اکتشافات زیرسطحی نیز در این استان انجام شد؛ درحالیکه تا پیش از این چنین اتفاقی نیفتاده بود.

وی افزود: درحال حاضر اینجا از نظر ذخایر مس و طلا حرف برای گفتن دارد و در صورتی که اکتشافات عمیق ادامه پیدا کند، طی پنج تا ده سال آینده ممکن است این استان از نظر ذخایر طلا در رتبه‌های اول قرار گیرد.

رئیس خانه معدن سیستان و بلوچستان تاکید کرد: تحقق تمام این دستاوردها منوط به توجه ویژه وزارت صمت است و این وزارتخانه در این زمینه نقش کلیدی دارد؛ چرا که باید شرکت‌های تابعه خود را که برخی پهنه‌های اکتشافی را به آن‌ها واگذار کرده، مدیریت کند تا عملیات اکتشافی را در مدت زمانی که مشخص شده انجام دهند. گاهی متاسفانه پیش می‌آید که برخی پهنه‌ها به شرکتی واگذار می‌شود و سال‌ها عملیات خاصی روی آن انجام نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بخش خصوصی اقدامات خوبی در حوزه اکتشافات منیزیت در این استان انجام داده است. حدود 85 درصد ذخایر منیزیت کشور در دو استان سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی است. طی 8-7 سال گذشته عملیات اکتشافی سودمندی در استان ما صورت گرفته و نتایج مطلوبی داشته است و در حال حاضر بخشی از نیاز منیزیت کشور از معادن سیستان و بلوچستان تامین می‌شود.

وی تاکید کرد: این نتایج بیانگر آن است که بخش معدن می‌تواند نقش جدی در توسعه اقتصادی استان ایفا کند؛ اما همه این چشم‌اندازها در صورتی قابل تحقق است که دولت نیز نقش خود را در جهت رفع موانع و نیز برطرف‌کردن نیازهای بخش خصوصی به درستی ایفا کند.

آسوده ادامه داد: سیستان و بلوچستان استان محرومی نیست؛ چرا که ذخایر قابل توجهی از مواد معدنی را داراست اما در عین حال توسعه نیافته است. رشد این استان در گرو این است که دولت توجه ویژه‌ای به این استان داشته باشد. بانک‌ها زیر نظر دولت تسهیلات کم‌بهره در اختیار فعالان بخش معدن و صنایع معدنی قرار دهند تا قطار توسعه در این استان نیز مانند سایر استان‌ها روی ریل بیفتد و همگام با آن‌ها پیش برود.

رئیس خانه معدن سیستان و بلوچستان بیان کرد: در دانشگاه‌های استان رشته معدن، زمین‌شناسی، متالورژی و تمام رشته‌های مرتبط با این صنایع وجود دارد؛ اما دانش‌آموزان حین انتخاب رشته موقعیت شغلی آینده‌شان را هم در نظر می‌گیرند. رسانه‌ها، خصوصاً رسانه ملی، باید در مسیر فرهنگ‌سازی و معرفی پتانسیل‌های استان سیستان و بلوچستان گام‌های جدی‌تری بردارند. انتظار ما این است که در شبکه استانی بخش معدن این استان بیشتر معرفی بشود. در حال حاضر مردم آشنایی با ظرفیت‌های معدنی استان ندارند؛ بنابراین آنچنان که باید، رغبت برای تحصیل در رشته‌های مرتبط به معدن و صنایع معدنی وجود نداشته است. این از وظایف رسانه‌هاست که در خصوص معرفی این ظرفیت‌ها اقداماتی انجام دهند تا جوانان استقبال بیشتری برای کسب تخصص در این عرصه‌ها داشته باشند و تنها به سراغ رشته‌هایی مثل پزشکی، دندان‌پزشکی و داروسازی نروند. اگر بدانند که در استان خودشان بازار کار مناسبی وجود دارد، حتما استقبال می‌کنند.

وی افزود: هرچند که همین حالا نیز دانشجویایی در استان هستند که با خانه معدن و نیز شرکت‌های فعال حوزه معدن و صنایع معدنی ارتباط دارند اما عموم مردم آشنایی چندانی با این بخش ندارند.

آسوده در پایان بیان کرد: معدن مس جانجا با توجه به ذخایر قطعی که دارد، یکی از معادن خوب کشور است. در صورتی که احداث واحدهای فراوری و استحصال نیز با همین جدیت انجام گیرد، می‌توانیم آینده خوبی را برای آن متصور باشیم.

منبع: معدن مدیا

 

لازم به ذکر است این محتوا در ویژه‌نامه نمایشگاه تخصصی معدن، صنایع معدنی، فرآوری مواد معدنی، ماشین آلات و تجهیزات وابسته ۴۰۲ زاهدان منتشر شده است. این نمایشگاه در تاریخ ۱۷ لغایت ۲۰ بهمن‌ماه ۱۴۰۲ در محل نمایشگاه‌های استان سیستان و بلوچستان و در شهر زاهدان، برگزار شد.

فایل ویژه‌نامه را از لینک زیر دریافت کنید:

ویژه‌نامه نمایشگاه معدن و صنایع معدنی ۴۰۲ زاهدان – بهمن ماه

لازم به ذکر است مسئولیت حقوقی تمامی محتواهای تولیدی این وبسایت تحت عنوان «اختصاصی معدن‌مدیا» و در این دسته‌بندی، به عهده رسانه «نوآوران معدن» با شناسه مجوز 88190 می‌باشد؛ سایر محتواهای درج‌شده بازنشر و با ذکر منبع است.